Merhaba

Dilhan KOLKO YILDIZ
Genel Koordinatör

Değişimle mücadele etmek için birlik olmak…

Sektörümüzün uzun ve dikenli yollarında geçen yılların ardından, RVD ile yollarımız kesişeli henüz 2 ay oldu ve sizlerle yepyeni bir Merhaba’yı paylaşmanın heyecanını yaşıyorum.

Uzun ve dikenli yollar diyerek başladım ancak içinde bulunduğumuz günler bizim daha önce bildiğimiz günlere benzemiyor, temelden değişimlerin yaşandığı, uzun değil, daha kısa ama sarp kayalarla dolu yollarda yürüyoruz artık. En başta, teknolojik değişimler ve ne yapacağımızı bilmezsek işimize yaramayacak “Big Data” ve “Yapay Zekâ” (AI) gibi aklımızı başımızdan alan teknolojik değişimler ile baş etmeye çalışıyoruz.

Yıllar önce işe ilk başladığımda, şahsi bir e-mail adresimin olması iş hayatında kimlik sahibi olmam için yeterliyken şimdi, nüfus cüzdanımdan daha değerli olan sosyal medya hesaplarım ve linkedIn profilim ile kimlik bilgilerimi tamamlayabiliyorum özgeçmişimi sunarken. Bir zamanlar markalar için de öyleydi, bir web sitesi varsa, eh reklamı da yapılıyorsa her şey tamamdı ama sonra müşteriler markalar adına konuşmaya başladı ve düzen değişti. 6 Ağustos 1991 yılında İngiliz Fizikçi Tim Berners-Lee İsviçre CERN’de ilk ve tek web sitesi WorldWideWeb’i (W3) yayınladığında 1993 yılına kadar bu koca dünyada sadece 10 adet web sitesi yayındaydı. 1993 yılında web sitesi halka açılıp W3 sahibi olmak bedava olunca, 1 yıl içinde 3000 adet web sitesi yayına girdi. Yahoo ile başlayan, Google ile devam eden çevrimiçi rehberler sayesinde kısa sürede milyonlara ulaşan bu sayı şu anda inanılmaz bir seviyede, tam 1.71 milyar web sitesi yayında!* Böylesi bir ortamda kaliteli içerik üretemeyen, hikâye anlatamayan ve müşterisini kendi hakkında konuşturamayan markalar birer birer yok olmaya başladı. Bu gelişimin büyük bir dilimine bizzat şahit olduğum süreç içinde, var olmak adına büyüklerin küçükleri satınalmasını, hatta en bir araya gelmeyecek rakiplerin birleşmeyi tercih ettiğini hayretle gördük.

Şimdiki zamanın anahtar cümlesi “değişimle mücadele etmek için birlik olmak”. Ancak birlik olup, zararı da kazancı da paylaşırsak güçleniriz!

Sektörümüzün en güçlü birlikteliklerinden biri olan RVD, yalnız reklamverenlerin değil sektördeki tüm paydaşların bir arada olması ve aynı yöne doğru hareket etmesi gerektiği prensibi ile, sektörü sağlıklı bir şekilde büyütmek için mücadele veriyor. Bunun en önemli kanıtı, Yönetim Kurulu Bakanımız Sn. Ahmet Pura’nın yıllardır süren çağrılarının sonucunda, 3 Temmuz’da Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’nün koordinasyonunda Ankara’da gerçekleşen 1. Reklam Konseyi toplantısıdır. Sn. Ahmet Pura, konseyin açılış konuşmasında “sürdürülebilir bir medya ekosistemi için, sektörle ilgili tüm paydaşların aynı çatı altında buluşması gerektiğini” bir kez daha dile getirmiştir.

İşte bu nedenlerle, 2019 yılı Temmuz ayını, hem kendim için hem de sektörümüz için bir milat olarak kabul ediyorum. Dernek çatısı altında, sektör adına yapılan tüm hukuka ve piyasa koşullarına uygun iyi niyetli faaliyetin içinde yer alıyor olmak, yıllar boyu biriktirdiğim tüm deneyimlerimin anlam kazandığı doğru yerde olduğumu hissettiriyor. Dileğim, özellikle üyelerimizin ve sektöre emek veren herkesin bu mücadelede daha katılımcı ve destekleyici olması.

Elbette katılımı ve desteği artırmak için öncelikle bir hedef belirlemek gerek; Önümüzdeki günlerde, web sitemiz ve sosyal medya hesaplarımızın, sektörün başvuru kaynağı haline gelmesi için çalışacağız. Şu anda birincil hedefimiz, üyelerimizin kullanımına açık olan “Bilgi Bankası” bölümümüzü canlandırmak. Burayı, ülkemizden ve dünyadan yeni trendlere, birinci el araştırma sonuçlarına ulaşılabilecek, gerçek bir veri bankasına dönüştüreceğiz ki RVD olarak World Federation of Advertisers (WFA) üyeliğimiz sayesinde, özellikle sorumlu reklamcılık, kişisel verilerin güvenliği ve rekabet kuralları gibi önemli konularda, en güncel bilgi akışına ve global bir perspektifine sahibiz. Bu vizyonu sadece üyelerimiz nezdinde değil, sektör ile ilgili tüm taraflara yaymayı önemli görevlerimizin arasında saymaktayız.

Diğer yandan, düzenli paylaşımlarımızla ivme kazanan yenilenmiş sosyal medya hesaplarımızı da daha aktif ve etkileşimi yüksek, değerli mecralar haline getirmeyi amaçlıyoruz. Daha önce çarpıcı sonuçlarını çeşitli platformlarda, web sitemizde ve sosyal medya hesaplarımızda paylaştığımız, Bahçeşehir Üniversitesi Reklamcılık Bölümü işbirliğiyle hazırlanan “Türkiye’deki Effie Ödüllü Televizyon Reklamlarının 10 Yıllık Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Karnesi Araştırması”ndan elde ettiğimiz sonuçları, 2019 verileri ile güncellemeye başladık. Taze bilgiler gelir gelmez paylaşımını buradan ve sosyal medya hesaplarımızdan yapmayı planlıyoruz. Bu araştırmanın sürekliliği bizim için çok önemli zira 2017’de temellerini attığımız ve 2018’den itibaren en üst seviyede efor sarf ederek çalışan Reklamda Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Kurulumuzun çabalarının sektöre etkisini, beraberce görmek için sabırsızlanıyoruz. Kurul içinde oluşturduğumuz çalışma grupları, özellikle Araştırma & Ölçümleme ve Eğitim grupları, sektörün en çok ihtiyacı olan geçmişe dayalı veri biriktirme, yorumlama ve bu verilere dayalı çözüm önerileri üretme üzerinde çalışıyor. Gelecekte, toplumsal kalıplaşmış cinsiyet yargılarına dair resmi kuralları olan ülkeler liginde, şüphesiz ki bugün RVD olarak yetiştirdiğimiz güçlü defans oyuncuları sayesinde yer alacağız.

Deneyimli reklamcı, amatör dernekçi olarak sizlere daha birçok Merhaba yazısı yazmayı planlıyorum, bu nedenle ilk yazımı daha fazla uzatmadan burada sonlandırırken, derneğimiz ve Reklamda Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Kurulumuzun çalışmaları ile ilgili, her türlü sorunuz için bizimle irtibata geçmenizi beklediğimizi hatırlatmayı unutmuyorum!

Teşekkürlerimle,

Dilhan KOLKO YILDIZ

dilhan.kolko@rvd.org.tr

*Kaynak: Internet Live Stats, statista-Internet Usage Worldwide